torsdag 16. september 2010

Skamlaust av Tone Damli Aaberge

Altså. Alvorleg talt. Er du sløkk eller er du bare fullstendig taktlaus? Det er eit faktum at fedme er eit klassespørsmål. Er ein rik og velutdanna så er sjangsen stor for at du er ganske slank. Jobbar du i eit lågtlønna yrke og snur på krona, så er sjangsen større for at du er overvektig.

Det er dyrt å leve sunt i Norge. Og det er fleire fattige på Oslo Aust - enn det er på Oslo Vest (der ho nettopp har kjøpt leilighet for 13 millionar). Det finn Tone Damli Aaberge det på sin på plass å harsele med.

Tone Damli Aaberge er no ein frontfigur i ein reklamekampanje for joggesko. - Det er ein grunn til at me lev lengre enn dikkan, seier ho. Så altså spyttar ho på fattige, folk med dårlegare helse - og folk som faktisk lev 12 år kortare enn dei på vestkanten. Ho gjer iallefall ein god jobb med å rakke ned på andre. Flott Tone. Vekas sure treningssokk går til deg!

6 kommentarer:

  1. Dette behøver ikke ha noe med penger å gjøre.Jeg er middels tynn og har en inntekt langt under 200 000. En gang veide jeg 83 kilo på mine 167 cm og fant ut at jeg MÅTTE gå ned i vekt.Jeg hadde en inntekt da på ca 3000 kroner måneden som tilsvarer 4003 kroner i 2009-indeks. (Omregnet ved hjelp av SSB sin kalkulator for omregning av gamle tiders kurs til dagens pengeverdi.) Jeg var stor og ble redd for at jeg skulle bli uendelig stor av størrelse. Da begynte jeg å spise akkurat det samme som jeg pleide spise,også sjokolade og kaker,men reduserte til halvparten av mengden. Ett år senere var jeg så tynn (58 kilo) at folk spurte om jeg var anorektisk.Det verste er at det var en deilig følelse å være skrapatynn,tilogmed deilig å bli spurt om jeg var anorektiker... Siden har jeg gått opp og ned som en jojo,normalisert seg mellom 62 og 72 kilo. Det får bare bli slik. DE som har plaget meg mest med kommentarer er nær familie av kvinnekjønn som pirker på "Har du gått opp i vekt?" "Nå ser jeg du har lagt på deg,nå er du fin"(nå først?red.anm..) " Du kan sikkert ta av et par kilo" "Du kler å ha litt kjøtt på kroppen"....jeg har ALDRI opplevd at en mann,bror far,samboer,type noengang har sagt ett eneste ord om annet enn at de syns jeg var fin som jeg var....fordi de ikke turte eller fordi de syns det finnes viktigere ting på jord.....jeg lurer.De damene med kommentarene har jeg hatt mye aggresjon mot.Drapslyst rett og slett. Det, kun på tankeplanet selvsagt:-)Men guudameg hvor forbanna man kan bli på folk som skal bry seg med andres kropper...våre kropper er våre.Akkurat DET skal voldtektsforbrytere "in spe" også merke seg....gett off our shoulders.

    SvarSlett
  2. det er vel mer fordi folk som klarer å tenke litt langsiktig og ikke bare sitter i sofaen å spiser også klarer å jobbe hardere og få seg en god jobb..

    SvarSlett
  3. Tone er kjempe tøff!!!! kanskje du må se i deg selv????

    SvarSlett
  4. Tone har ikke fullført 1.klasse på videregående engang.Hun lever av en bransje som er sykelig opptatt av utseende. For meg fremstår hun som stokk dum,og langt ifra sunn.Tynn ja,men tynn er ikke synonymt med sunn-noe man snart bør forstå. Sykelig opptatt av å være tynn er like farlig som høyt kolesterol,det ødelegger like mange liv.Jeg forventer ikke at en som henne skal forstå dette,men jeg syns det er synd at hun føler så stort behov for å være i media hele tiden og snakke om dette. Det er synd å si det men hun er så preget av den bransjen hun er i at hun ikke lengre forstår seg på andre ting enn det å være tynn og det å være sminkepen. Jeg håper virkelig de som sliter med vekten,eller de som bare føler seg støtt av Idol-Tone ser at hun er bare en jentunge som har fullført ungdomskolen,og ikke mer enn det.Hun burde ikke uttale seg om ernæring på den måte,hun kan gjerne uttale seg om kjoler,sminke,selvbruning og slikt,men utover det mangler hun faglig dybde..

    SvarSlett